De De Bruyn Metaal Omloop van Valkenswaard is zondag 5 september de tweede wedstrijd van de Schwalbe Topcompetitie. De organisatie zet in op veiligheid en wist het parcours weer afwisselender te maken. Krijgt klassementsleider Roy Eefting een nieuwe kans op winst in de massasprint of weten vluchters of een solist de zege op te eisen in Valkenswaard. De wedstrijd biedt kansen voor iedereen en sluit geen enkel scenario uit.
De coureurs krijgen een speciaal parcours voorgeschoteld. Wegdek van allerlei pluimages met de nadruk op grind, maar ook kasseien en klinkers vormen de ondergrond naast het aanwezige asfalt.
Hoe ging het vorig jaar ?
In 2020 was deze wedstrijd een uitzondering op de regel in een door corona geteisterd jaard, de Brabantse klassieker ging door zoals voorzien voor elite en beloften maar ook voor junioren. Yves Coolen (BEAT) won uiteindelijk de sprint van een groot peloton. Joeri Stallaert werd tweede, Jesper Rasch (SEG) was derde. De massasprint was pas in de slotkilometer zeker. Toen pas werd een kwartet vluchters terug gehaald. Die vier kleurden de finale. Luuc Bugter (BEAT) gooide de knuppel in het hoenderhok, Maikel Zijlaard (SEG) sloot aan en later kwamen ook Stijn Appel (A Bloc) en Roel van Sintmaartensdijk (Reggeborgh) zich van voren melden. Bugter kreeg de prijs van de strijdlust.
Bij de elite en beloften (Schwalbe Topcompetitie) start A BlocCT, waarin onder meer de Australiër Aden Paterson die drie jaar geleden al in Valkenswaard op het podium stond. BEAT Cycling is aanwezig met onder meer Olympiagangers Jan-Willem van Schip en Yoeri Havik, bovendien komt men de zege van vorig jaar van de nu geblesseerde Yves Coolen verdedigen. Metec-Solarwatt P/B Mantel is er met Sjoerd Bax die in het buitenland dit seizoen al imponeerde en tweede werd op het NK voor elite. SEG Racing met Tour de l’Avenir ganger en toekomstig professional Daan Hoole. VolkerWessels CT met Coen Vermeltfoort en de winnaar van 2018 Robin Blummel. Allinq-Krush-IJsselstreek CT, Amsterdam Racing Academy, HSK Trias Mooi Jong voeren een serie sterke clubteams aan. Daarbij onder meer de regionale teams Tempo-Hoppenbrouwers-Viro, Team Bergklimmers-Kempen-TML Dommelstreek en BHST Cycling team met tal van streekrenners die zich willen manifesteren. Simac Omloop der Kempenwinnaar Roy Eefting is present in het team van WV De Kannibaal. Uit België is de ploeg Acrog-Tormans uit Mol in het omvangrijke peloton van de partij. Twee Duitse ploegen zullen het veld completeren. Na de ploegenvoorstelling die aanvangt om 12.45 uur beginnen de elite en beloften om 13.30 uur aan hun klassieker. Een samenvatting van de wedstrijd wordt uitgezonden op Eurosport 1.
Veiligheid stond bij de De Bruyn Metaal Omloop van Valkenswaard altijd al hoog in het vaandel, maar door een samenwerking aan te gaan met het Belgische bedrijf Boplan gaat de organisatie daarin dit jaar nog een stapje verder. Zo zal er gebruik worden gemaakt van schokbestendige kunststof racebarriers in finishstraat De Vest en van veiligheidstotems op gevaarlijke plekken. In de Vlaamse voorjaarsklassiekers (Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en E3 Saxo Bank Classic) waren deze producten voor het eerst te zien. De Omloop van Valkenswaard beleeft de Nederlandse primeur in een klassieker. De racebarriers in de finishstraat zijn zo’n dertig centimeter hoger dan de gebruikelijke dranghekken en hebben een hellingsgraad van zeventig procent. Toeschouwers die met hun smartphones foto’s van de renners willen maken, kunnen daardoor nooit tot aan de coureurs komen.
Wat denken de renners?
Stan Godrie ging het parcours vorig weekeinde verkennen met enkele renners van zijn crossteam ZZPR.nl Orange Babies Team. De Brabander kijkt uit naar zijn laatste wegwedstrijd van het seizoen. ‘’Voor een veldrijder is een dergelijke wedstrijd met gravelstroken altijd iets om naar uit te kijken in het wegprogramma. Ik heb dit seizoen heel weinig op de weg kunnen rijden, dus weet ik niet zo goed wat ik kan verwachten qua klassering. Maar aan de andere kant wil ik er wel staan. Ik heb ernaar toegewerkt om sterk te starten aan mijn crossseizoen en dat staat voor de deur. Sterker nog. Ik heb zaterdag in Mechelen al mijn eerste veldrit. Bovendien ben je als crosser echt in het voordeel. De bochten snijd je gemakkelijker aan en je voelt je veel vertrouwder op die wegen in vergelijking met wegrenners. Waar het voor hen een stressmoment is, is een dergelijke strook voor ons ontspanning. Een goede verkenning is altijd verstandig, want de route is toch iets veranderd dit jaar. Ik denk dat de kans op een sprint kleiner is. Vorig jaar viel het telkens stil na de gravelstroken en liep alles samen op brede wegen. Nu zijn de gekozen wegen uit de finale beter om weg te blijven. Ik denk dat de vluchters een goede kans maken en hoop er tot het laatst bij te zijn en zo een mooie klassering te behalen.’’
Roy Schriemer CyclingOnline.nl